Friday, 9 October 2015

Anda dibayar untuk membaca

Adakah anda ulat buku dan suka membaca?  Adakah anda tahu, dengan minat membaca ini juga anda boleh mendapat bayaran?  Sila teruskan membaca jika anda berminat.

Adakah anda tahu, dengan mambaca secara online anda akan dibayar?  Terdapat pelbagai bacaan dalam Bahasa Inggeris dalam bentuk novel dan buku-buku ilmiah... dan anda akan dibayar untuk membaca buku-buku tersebut.  Walaupun sedikit, tetapi anda dibayar

Monday, 6 July 2015

Resepi Sayur Kacang panjang dengan sotong

Resepi Sayur Kacang panjang dengan sotong
1 ikat kacang panjang ( agak2 dalam secekak gitu… ) – dicuci dan di potong/patah2kan
3 ekor sotong ( dibersihkan dan dipotong )
3 biji bawang merah ( di hiris )
2 ulas bawang putih ( di ketuk/ditumbuk )
6 biji cili padi ( di hiris ) – boleh ganti dgn cili merah
sedikit sos tiram
1 sudu makan sos ikan ( tak letak pun tak pe.. )
Cara penyediaan
1. Tumis bawang merah, bawang putih, cili hiris, hingga wangi… kemudian masukkan sos tiram dan sos ikan.
2. kacau seketika masukkan sotong dan kacang panjang. Kacau hingga sayur layu.
3. Sesuaikan rasa dan bolehlah di angkat!!
Senang jerrr..

RESEPI SOTONG BELACAN

RESEPI SOTONG BELACAN

300 gm sotong ( di bersihkan dan di potong2 )
1 labu bawang besar (hiris)
4 biji cili merah(hiris)
2 cm belacan
3 ulas bawang putih ( dihiris )
4 tangkai daun kucai
3 hiris karot ( dipotong memanjang)
sedikit daun ketumbar ( dipotong )
2 sudu makan sos tiram
1 sudu makan sos ikan
sedikit gula ( jika suka )
Cara penyediaan
1. Panaskan sedikit minyak kemudian tumis bawang putih, bawang besar, belacan dan cili merah.
2. Masukkan sos tiram, sos ikan, sotong, karot dan kucai.
3. Masak hingga sotong dan sayuran hingga layu.
4. Sesuaikan rasa dan bolehlah diangkat.

RESEPI SOTONG GORENG KUNYIT



400 – 500 g sotong ( di bersihkan, buang perutnya dan di potong )
1 labu bawang besar ( di potong )
2 ulas bawang putih ( di pecah atau di tumbuk )
2 hiris halia
1 biji cili merah ( di iris )
6 biji cili padi ( sebiji2 atau di pecahkan sedikit )
sedikit daun ketumbar ( di potong )
1 sudu makan sos tiram
1 sudu makan kicap manis
sedikit gula
sedikit garam
sedikit serbuk kunyit.
Cara Penyediaan
1. Gaulkan sotong dengan serbuk kunyit dan garam kemudian masak dalam kuali hingga kering airnya.
2. Bila sotong telah kering airnya, angkat dan ketepikan.
3. Dalam kuali tadi masukkan 2 sudu besar minyak masak tumis bawang putih, halia, bawang besar cili merah dan cili padi. Tumis hingga berbau harum dan layu.
4. Masukkan sos tiram dan kicap manis. Akhir sekali masukkan sotong dan daun ketumbar.
5. Kacau seketika, sesuaikan rasa dan bolehlah diangkat dan dihidangkan.

RESEPI SAMBAL SOTONG CILI PADI

RESEPI SAMBAL SOTONG CILI PADI

300 g sotong ( di bersihkan dan di potong2 )
10 -15 cili padi ( ikut kepedasan yang diingini ) – dikisar
1 labu bawang besar ( dikisar )
3 ulas bawang putih ( dikisar )
1/2 inci halia ( dikisar )
1 batang serai ( di kisar )
1 biji buah tomato ( di kisar )
2 sudu besar santan pekat atau susu cair
garam secukup rasa
gula secukup rasa
perasa ( optional )
minyak untuk menumis
Cara Penyediaan
1. Tumis bahan2 yang telah dikisar hingga kering air dan pecah minyak.
2. Masukkan susu cair atau santan, garam, gula dan perasa ke dalam bahan tumisan.
3. Kacau rata dan masak lagi hingga betul- betul kering airnya.
4. Masukkan sotong dan sesuaikan rasa. Bila sotong masak bolehlah di angkat dan dihidangkan.

RESEPI SOTONG MASAK HITAM



1/2 kilo sotong ( siang, bersihkan dan potong sotong, jgn bersih sgt tinggalkan sikit inknya…
4 ulas bawang putih- diketuk atau di tumbuk
8-10 biji cili api di tumbuk ( ikut selera kepedasan masing2 )
2 -3 sudu makan penuh sos tiram
1 sudu sos ikan
1 biji cili hijau/merah di hiris – jika suka, tak de pun tak pe
Cara penyediaan
1. Tumis bawang putih, cili hiris dan cili padi hingga wangi
2. Kemudian masukkan sos tiram dan sos ikan, kacau seketika.
3. last sekali masukkan sotong, bila sotong kecut dan masak, sesuaikan rasanya, bolehlah di hidangkan….
** masakan ni tak perlu letak garam sebab sos tiram dan sos ikan dah masin…

NASI GORENG CENDAWAN SEMPOI

NASI GORENG CENDAWAN SEMPOI
Bahan:-
* 3 mangkuk nasi putih
* 1 labu bawang besar - didadu
* 4 ulas bawang putih - cincang
* 200 gm isi ayam - potong kecil-kecil (xda stok, anti daging cincang n sotong)
* 1 sudu besar lada hitam yang telah dikisar
* 1/2 sudu kecil serbuk lada sulah
* 1/2 biji kobis ungu - dihiris halus (xda stok, ganti daun salad n hirisan tomato)
* 1/2 biji capsicum kuning - didadu (xda stok, ganti cili merah di potong halus)
* 1 tin cendawan butang - dibelah 4
* 3 sudu besar kicap cair
* garam secukup rasa
* sedikit minyak utk menggoreng
Cara-Cara:-
1. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bawang besar dan bawang putih hingga kekuningan dan naik bau.
2. Masukkan lada hitam kisar dan serbuk lada sulah. Kacau.
3. Masukkan isi ayam, cendawan dan kicap cair, kacau.
4. Masukkan lada benggala dan juga nasi putih. Kacau rata.
5. Masukkan garam secukup rasa. Kacau semua biar sebati.
6. Bila nasi nampak berasap, masukkan pula kobis ungu. Kacau sekejap, jangan sayur terlalu layu (*sedap rapuh2 camtu). Tutup api.
7. Hidangkan panas-panas dengan sedikit kobis ungu sebagai ulam.

NASI GORENG HAILAM

NASI GORENG HAILAM
Bahan-bahan nasi goreng:
Nasi putih
2 ulas bawang putih (dicincang)
Kicap secukup rasa
Garam secukup rasa
Cara-cara:
Tumiskan bawang putih dengan sedikit minyak.
Masukkan nasi dan goreng rata.
Masukkan kicap dan garam secukup rasa.
Goreng sehingga kicap sebati dengan nasi.
Ketepikan/ boleh letakkan terus di atas pinggan.
Bahan-bahan kuah hailam:
1/2 kiub ayam
5-6 ekor udang
2 cawan air
1 sd besar tepung jagung ( larutkan dengan sedikit air)
2 sd besar sos tiram
Sedikit serbuk lada hitam
Garam secukup rasa
Sayur-sayuran (kobis, kobis bunga, cendawan butang, tofu dll)
Cara-cara:
Masukkan air ke dalam kuali.
Masukkan kiub ayam. Biarkan air mendidih.
Masukkan udang, serbuk lada hitam, sos tiram.
Bila udang agak masak, masukkan sayuran dan rasakan garam.
Bila sayuran dah start mendidih, masukkan tepung jagung.
Kacau rata sehingga kuah menjadi likat.
Kemudian boleh diangkat dan tuang ke dalam pinggan nasi tadi.

NASI GORENG BUDU

NASI GORENG BUDU
Bahan:
1 pot beras
seulas bwg putih saiz besar
sebiji bwg merah besar
5 biji cili padi
sebatang serai saiz besar
ikan rebus goreng @ ikan goreng @ ikan kering goreng
sayur mayur is up to you.. guna kacang buncis
budu secukup rasa
sy tak letak garam pon..sebab budu dah masin..
Cara:
tumis bawang, lada, serai sampai naik bau..lagi sedap kalau bwg tu hangit2 sket..campak ikan and sayur..masukkan budu secukup rasa..masukkan nasi..kacau2..try la cukup masin ke tak..and then..SIAP!

NASI GORENG KERABU

NASI GORENG KERABU
Bahan-bahan:
Bawang Merah (Tumbuk)
Nasi Putih
Isi Ayam
Bunga Kantan
Serai
Timun
Kacang Panjang
Kobis
Telur
Garam
Cara-cara:
1. Tumis bawang merah hingga naik bau.
2. Masukkan isi ayam yang telah dipotong kecil2. Goreng hingga ayam empuk.
3. Masukkan telur. Kacau slowly.
4. Masuk plak nasi putih & seterusnya masuk semua sayur-sayuran yang telah dihiris nipis tadi tu. Gaul
seketika.
5. Taruk garam & gaul rata....pastu rasa la.
6. Siap! Boleh la dimakan panas2..

Nasi Goreng Ikan Masin

Nasi Goreng Ikan Masin
Bahan-bahan:
2 cawan nasi putih sejuk
1/2 cawan isi ayam dipotong dadu
2 potong ikan masin tenggiri
2 ulas bawang merah dan 3 ulas bawang putih ditumbuk kasar
3 tangkai cili padi diketuk (tambah kalau suka pedas)
1 tangkai cili merah dihiris serong
1 tangkai kailan dipotong 1 sm panjang (Batangnya dihiris nipis)
sedikit lobak merah dihiris halus
2 biji telur
sedikit garam jika perlu, serbuk lada putih secukupnya dan minyak untuk menumis
Cara membuatnya:
1. Panaskan 5 sudu besar minyak dalam kuali. Goreng ikan masin hingga separa garing. Angkat dan hancurkan. Ketepikan dulu.
2. Dalam kuali yang sama goreng isi ayam hingga kekuningan dan wangi. Masukkan bawang, cili padi dan cili merah. Tumis hingga wangi.
3. Masukkan 1/4 cawan air rebusan ayam/ kulit udang. Masukkan kailan dan karot. Kacau seketika. Masukkan telur. Kacau sedikit dan terus masukkan nasi.
4. Gaul hingga sekata. Masukkan ikan masin yang telah dihancurkan tadi. Gaul dan rasa. Tambahkan serbuk lada dan garam jika perlu.
5. Kacau nasi hingga sebati dan garing. Tutup api dan sedia dinikmati.

Nasi Goreng Nenas

Nasi Goreng Nenas
Bahn-bahan:
1 mangkuk nasi putih( 2-3 cawan)
3 ulas bawang putih dan 2 ulas bawang merah- tumbuk halus
segenggam ikan bilis, bersihkan dan kisar halus
sedikit isi ayam jika suka
3 biji cili padi akar- ketuk
1 sudu teh sambal belacan-
sekeping bulat nenas (ikut citarasa)- dadu kecil
1 biji telur
garam secukup rasa
minyak untuk menumis
1 sudu teh sos tiram
sayuran ikut citarasa seperti kacang panjang, bunga kobis, jagung manis, cendawan tiram- hiris halus
Cara membuatnya:
1. Panaskan 3 sudu besar minyak dalam kuali. Goreng isi ayam seketika. Masukkan bawang, cili padi dan ikan bilis. Goreng hingga wangi.
2. Masukkan sayuran, sambal belacan, sos tiram, garam dan telur.Tambah sedikit air (1 sudu besar) Masukkan nasi dan kacau rata. Tambah garam jika belum cukup masin. Masukkan nenas dan gaul nasi hingga sebati.
3. Tutup api dan hidangkan panas-panas.

Nasi Goreng Pattaya

Nasi Goreng Pattaya
Bahan-bahan:
1 mangkuk nasi sejuk
1/2 cawan isi ayam dipotong kecil
3 ulas bawang putih dan 2 ulas bawang merah ditumbuk kasar
3 biji cili api diketuk
1 urat kacang panjang dihiris halus
1/2 batang karot dipotong halus
3 ekor udang harimau dibersihkan
1/4 kiub ikan bilis Knorr
1 sudu kecil serbuk lada putih
2 biji telur
garam secukup rasa
Cara-cara:
1. Panaskan 5 sudu besar minyak di dalam kuali. Goreng isi ayam hingga wangi dan keperangan.
2. Jangan angkat ayam, terus masukkan bawang dan cili padi. Goreng lagi hingga wangi.
3. Masukkan udang dan sayuran. Tambah 1/4 cawan air dan biar mendidih hingga sayur layu.
4. Masukkan 1/4 kiub ikan bilis, garam dan telur. Kacau sedikit. Masukkan telur,biar 1 minit baru dikacau. Masukkan nasi dan serbuk lada putih. Kacau rata nasi.
5. Rasa nasi goreng, jika belum cukup masin, tambahkan garam dan gaul lagi hingga sebati. Tutup api dan sedia dihidang.
6. Jika ingin membuat nasi pattaya, gunakan kaedah sama seperti membuat telur bungkus..Formulanya, 3 biji telur untuk 2 hidangan nasi pattaya.

NASI MINYAK GORENG

NASI MINYAK GORENG
Bahan-bahannya:
Nasi minyak (lebihan semalam) - dikacau-kacau supaya berderai.
1 mangkuk udang (nak letak lebih pun tak apa)
1 mangkuk isi ayam - dipotong dadu
2 pokok sawi - dipotong 1 inci
2 sudu makan cili kering kisar
Garam
Serbuk perasa
Bahan Tumbuk Lumat:
3 ulas bawang putih
2 biji bawang besar
Cara-caranya:
1. Panaskan 2 sudu makan minyak dalam kuali. Tumis bahan tumbuk dan cili kisar hingga pecah minyak dan agak garing.
2. Masukkan isi ayam dan udang. Kacau rata hingga ayam dan udang masak.
3. Masukkan garam dan serbuk perasa. Kacau rata.
4. Masukkan sawi dan nasi minyak. Dengan api yang kuat, sentiasa kacau rata.
5. Bila dah rata, perlahankan api dan kacau sekali-sekali hingga nampak wap asap keluar dari nasi goreng. (Ini supaya segala bumbu mesra dengan nasi goreng dan nasi goreng tak mudah basi).
6. Tutup api dan sedia untuk dihidangkan. Hiaslah dengan gorengan telur mata kerbau.

NASI GORENG TELUR MATA

NASI GORENG TELUR MATA
Bahan-Bahannya:
1 mangkuk nasi sejuk - diramas-ramas supaya tidak bergumpal
1 biji karot - disagat
Ayam goreng (lebihan semalam) - di cincang
2 sudu makan cili kering kisar
3 sudu makan kicap lemak masin
Sawi - dipotong 1 inci (kali ni saya tak bubuh sebab tak ada dlm stok)
Bahan tumbuk:
3 ulas bawang putih
3 biji bawang besar
Segenggam ikan bilis
Cara-caranya:
1. Panaskan sedikit minyak dalam kuali. Tumis bahan tumbuk dan cili kisar hingga pecah minyak dan agak kering.
2. Masukkan garam dan sedikit serbuk perasa. Kacau rata.
3. Masukkan ayam goreng, gaul rata.
4. Masukkan sawi dan nasi sejuk. Gaul rata.
5. Masukkan kicap dan karot. Kacau rata.
6. Bila dah rata, kecilkan api dan kacau nasi goreng sekali-sekala hingga nampak bumbu dan nasi goreng mesra serta berwap asap.
7. Tutup api.
8. Hidangkan bersama telur goreng mata kerbau, hirisan timun dan sambal belacan.

NASI GORENG KICAP

NASI GORENG KICAP
BAHAN-BAHAN:
6 cawan nasi
2 cawan isi ikan goreng semalam
2 biji telur
Kicap secukup rasa
BAHAN-BAHAN DITUMBUK HALUS:
4 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 genggam ikan bilis ( direndam dahulu )
* kalau nak pedas boleh ditambah cili api
CARA MEMASAK :
1) Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bahan yang ditumbuk tadi sampai terbit bau harum .
2) Masukkan isi ikan goreng serta kacau sekejap kemudian masukkan 2 biji telur dan kacau semua bahan menjadi rata .
3) Masukkan semua nasi yang telah dilerai-leraikan tadi dan kacau sehingga semua bahan menjadi mesra . Masukkan kicap secukup rasa dan terus kacau untuk 5 minit lagi sehingga nasi menjadi agak kering dan boleh la ditutup api dapur.

NASI GORENG CILI API

NASI GORENG CILI API
BAHAN-BAHAN:
8 cawan nasi
1 biji bawang besar-dimayang
1 tin ikan sardin-ambil isi ikan saja dan hancur kasar-kasar
Sedikit kacang buncis-boleh digunakan sayur jenis lain.
Garam dan gula secukup rasa
BAHAN-BAHAN DITUMBUK HALUS:
3 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1-2 genggam ikan bilis
15 biji cili api kampung
* kalau nak pedas boleh ditambah cili api lagi-berasap la hehe
CARA MEMASAK :
1) Panaskan minyak dan tumis bawang besar dan semua bahan yang ditumbuk tadi sampai terbit bau harum.
2) Masukkan isi ikan sardin dan kacau semua bahan menjadi rata. Seterusnya masukkan nasi serta sayur bucis dan terus kacau kemudian masukkan garam dan gula secukup rasa. Kacau sehingga semua bahan menjadi mesra dan nasi menjadi agak kering dan boleh la ditutup api dapur.

NASI GORENG SARDIN

NASI GORENG SARDIN
BAHAN DITUMBUK LUMAT :
2 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
1 genggam ikan bilis
* Nak lagi pedas boleh diletak sekali cili api
BAHAN-BAHAN LAIN :
3 cawan nasi
1 sudu besar sos tiram
1 biji telur
Garam secukup rasa
CARA MEMASAK :
Panaskan sedikit minyak dan tumis bahan tumbuk tadi , kacau sampai terbit bau wangi . Masukkan sambal ikan sardin dan hancur-hancurkan ikan sardin tapi tak perlu sampai lumat. Kacau semua bahan kemudian masukkan telur dan kacau lagi , terus la masukkan semua nasi dan kacau mesra semua bahan. Masukkan garam dan kacau nasi goreng ini sampai nasi nampak sedikit kering atau sampai nasi gorang cukup masak .

Nasi Goreng Tomyam

Bahan:
• 2 mangkuk nasi
• 2 biji telor
• 1/2 labu bawang besar - dihiris
• 2 ulas bawang putih-dihiris
• 1 1/2 sudu besar pes tomyam
• Sedikit kobis dan sawi-dipotong2
• 5 biji cili padi - diketuk
• 1- 2 helai daun limau purut - hiris halus
• 1 batang serai-dihiris halus
• 1 sudu besar sos ikan-ni optional
• sedikit hirisan lengkuas
• 10 ekor udang
• Minyak masak secukupnya
• Garam secukup rasa
Cara Memasak:
• Panaskan minyak di dalam kuali Pecahkan telor dan goreng seperti telor hancur hingga masak.
• Masukkan bawang, serai, lengkuas dan cili padi . Goreng hingga wangi.
• Masukkan udang , pes tomyam dan sos ikan. Kacau hingga udang masak.
• Masukkan sayuran, daun limau purut dan kacau rata.
• Masukkan nasi dan kacau balik hingga rata dan masukan garam secukup rasa.
• Kacau hingga nasi berasap dan naik bau harum. Tutup api dan boleh lah dihidangkan dengan taburan bawang goreng.

RESEPI SIAKAP BAKAR BEREMPAH


Bahan-bahan:
2 ekor ikan siakap sederhana besar
4 biji limau kasturi diambil airnya
3 helai daun kunyit dihirs halus
sedikit minyak untuk menumis
sedikit garam dan gula
daun pisang atau aluminum foil

Bahan kisar:
10 biji bawang merah
1 labu bawang besar
5 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1/2 inci lengkuas
10 tangkai cili kering
10 biji cili padi
4 biji lada merah
2 biji buah keras (optional)
4 batang serai
segenggam udang kering
1/2 inci persegi belacan
3 helai daun limau purut
Cara:
Ikan siakap dibesihkan, dibuang sisiknya dan direndam dalam air asam. Pastikan semua darah yang melekat dikawasan ingsangnya dibuang sehingga bersih kerana sekiranya tertinggal sedikit akan terasa macam berlumpur ikannya.
Apabila sudah bersih, ketepikan dan toskan
Tumis semua bahan yang dimesin sehingga garing.
Ikan siakap tadi, dikelar, depan dan belakangnya
Masukkan rempah gareng tadi kedalam perut ikan dan ratakan diatas ikan bahagian atas dan bawahnya. Taburkan dengan hirisan daun kunyit.
Bungkus ikan tadi dalam daun pisang atau aluminium foil dan bakar didalam ketuhar selama 40 min. Bukakan bungkusan ikan tadi dan letakkan ke grill selama 5 min. Keluarkan dari ketuhar dan perahkan air asam limau di atas ikan.
Sekiranya tidak mempunyai ketuhar, bolehlah dibakarkan di atas kuali. Tapi kena balikkan lah bungkusan ikan itu, atau dibakar diatas kuali yang bertutup.
Selamat mencuba!

Sumber:  Facebook Nora Abas

Saturday, 24 January 2015

Lala goreng serai

Bahan-bahannya :

1 kg "lala" segar (kalau dapat yg masih hidup) cuci bersih dan toskan
2 batang serai, dititik
4 biji bawang merah, hiris halus
3 ulas bawang putih, diketuk
1 inci halia, diketuk
1 camca besar sos tiram
3 tangkai cili kering, hiris serong dan rendam
Sedikit garam
2 camca besar minyak untuk menumis
Hirisan daun bawang secukupnya untuk hiasan

Cara Membuatnya :

  1. Panaskan minyak dalam kuali, tumis cili kering dan goreng hingga wangi. Masukkan bawang hiris, bawang putih, halia dan serai. Kacau rata.
  2. Tambah sos tiram, gaul rata dan masukkan lala. Gaul hingga rata. Tuang sedikit air (anggaran 1/3 cawan). Tutup kuali dan masak 5 minit dengan api kuat. Kacau rata dan tambah sedikit garam jika perlu.
  3. Angkat dan taburkan hirisan daun bawang sebelum dihidangkan panas2 bersama nasi hangat dan sambal belacan

Thursday, 22 January 2015

Ayam masak ungkep

Bahan-bahan ( 4-6 orang )

1 ekor ayam (dipotong 12, lebih elok sekiranya ayam tua@ayam kampung)

Bahan-bahan A (untuk dikisar)
2 labu bawang besar
10 ulas bawang putih
2 inci halia
2 inci kunyit hidup
20 tangkai cili padi (kalau nak lagi pedas tambahkan lagi cili padi)

Wednesday, 21 January 2015

Sotong paprik

-bahan ( 2 orang )

  • 3 ekor sotong
  • 1 sudu sos tomato
  • 1 sudu sos cili
  • 1 sudu sos tiram
  • 1 sudu kicap pekat
  • 2 batang kacang panjang - dipotong 1 inci
  • 1 biji bawang besar - dihiris
  • 1 batang serai - dititik
  • 2 helai daun limau purut
  • 1 batang lobak merah - dihiris memanjang
  • garam dan serbuk perasa
  • 2 sudu minyak masak

Tuesday, 20 January 2015

Ayam goreng berempah


bahan-bahan :
  • 1 ekor ayam (dipotong ikut suka)
  • 2 sudu besar serbuk kari daging
  • 2 sudu besar serbuk cili
  • 1/2 cawan tepung goreng serbaguna/ala KFC
  • 2 sudu besar air asam jawa
  • 1/2 sudu makan serbuk kunyit
  • 1 sudu kecil gula
  • garam secukupnya
  • 2 tangkai daun kari

Friday, 16 January 2015

Kentang putar

Kentang Putar
Bahan-bahan ( 5 orang )

Bahan A untuk kentang putar
5 biji kentang dibuang kulit dan dipotong 4
Sedikit lada hitam(kalu nk pedas bubuh la lebih)
Garam secukup rasa
1 sudu susu pekat manis

Tuesday, 13 January 2015

Tips untuk genius

Hari ini apabila saya menerima satu message 'whatsapp', saya terpanggil untuk berkongsi untuk renungan kita bersama.   Ia sangat bagus untuk diamalkan oleh umat Islam dan amat bagus jika dijadikan amalan untuk anak-anak kita.  Melentur buluh biar dari rebungnya.

"Walaupun tidak tau siapakah pengirim asalnya....di sini saya salin 100 peratus apa yang ditulis.  Semoga penulis dan semua penyebarnya mendapat balasan baik dari Allah. Cuba amati apa yang dikatakan oleh penulis di bawah: 

Monday, 12 January 2015

10 tanda penting kehamilan

Tanda Awal Kehamilan dan Ciri-Cirinya, Apakah Saya Hamil
Ada 10 tanda-tanda kehamilan yang wanita perlu beri perhatian sebagai persediaan untuk menghadapi kehamilan iaitu:

1.  Mengidam
  • Apabila anda teringin sangat-sangat untuk memakan sesuatu, ia dipanggil mengidam.  Ia kadangkala menunjukkan tanda-tanda bahawa anda telah hamil, tetapi ia perlulah disertai dengan tanda-tanda lain kehamilan.  Bila ini terjadi, anda perlu mula mengira hari haid pertama, haid terakhir anda.
2.  Warna areola menjadi gelap
  • Jika kulit di sekeliling puting payudara anda menjadi lebih gelap, ini mungkin bermakna proses persenyawaan berjaya.  Tetapi ia juga mungkin disebabkan oleh ketidakseimbangan hormon.  

Sunday, 11 January 2015

Kebab Kambing


Ramuan:

1 kg daging kambing hancur (import Australia)
1 sudu besar pes cili Arab
1 sudu besar serbuk lada hitam
1/2 sudu besar garam halus

Cara membuatnya:

Gaul daging bersama ramuan perapan sehingga sebati.  Kepal setiap 100gm daging yang diperap pada kayu pencucuk pada saiz sesuai bagi tujuan bakar.  Bakar 15 minit dan boleh disajikan bersama roti dan pencicah.

Sumber:  Metro Ahad, 4/1/2015 oleh Munif Ahmad (Vokalis utama kumpulan nasyid Hijjaz)

Daun belalai gajah



Nama saintifiknya 'clinacanthus' daripada keluarga 'acanthaceae'.  Pokok yang dikenali sebagai Sabah Snake Grass (SSG) ini dikatakan berasal dari Thailand selain tumbuh di kawasan beriklim Tropika.

Belalai Gajah adalah sejenis herba yang popular dalam perubatan tradisional Thai dan China.  Ia sejenis tumbuhan herba yang mempunyai struktur batang kecil dan panjang.  Ia sejenis tumbuhan renek yang tumbuh menegak dengan batang berkayu.  Jika tidak dicantas, ia mempunyai ketinggian 2.5 meter.

Friday, 9 January 2015

Semak pakej pelancungan





Apabila anda mengambil keputusan untuk melancung dengan menggunakan servis agensi pelancungan, anda haruslah menyemak dan memastikan bahawa pakej yang diambil mengikut keperluan dan tiada kos tersembunyi untuk mengelakkan ditipu oleh agensi pelancungan.

Antara perkara yang perlu dikenalpasti adalah :

1.  Teliti waktu penerbangan
  • Sesetengah pakej memang nampak murah tetapi waktu penerbangan berlepas pada waktu petang dan dijangka tiba ke destinasi pada waktu malam.  Ini akan menyebabkan anda hilang 'satu hari' kerana walaupun anda sampai pada waktu malam dan cek-in pada waktu malam juga, ia tetap dikira satu hari.
  • Ada sesetengah pakej menunjukkan perbezaan harga yang mahal sedikit, namun waktu penerbangannya pada awal pagi dan sampai sebelum tengah hari.  Selepas cek-in ke hotel, anda ada masa untuk melancung pada hari tersebut.

Wednesday, 7 January 2015

Bunuh diri tanpa sedar kerana terlalu obses dengan kerjaya


Arbeiten und kein Ende: Zu viel Eifer wird zum Killer - nicht nur für die Karriere

Mengikut kajian yang dijalankan oleh Yayasan Sains Nasional Amerika Syarikat, sebanyak 26 peratus penduduk Amerika Syarikat tetap ke tempat kerja walaupun jatuh sakit, manakala 34 peratus lagi hanya menunggu sehingga rasa kritikal sebelum membuat keputusan untuk berehat.


Sick Building Syndrome
Tahukah anda bahawa kita terdedah kepada lebih 500 jenis bakteria disebabkan isu ini?  "Sick Building Syndrome"  boleh berlaku di mana apabila beberapa pekerja mengadu mengalami simtom sakit yang sama seperti sakit kepala, sakit tekak, rasa lesu dan tidak bermaya berlaku, namun tiada penyakit khusus yang boleh dikenal pasti.

Saturday, 3 January 2015

Azam tahun 2015- pengurusan wang yang lebih baik


Bila nak memasuki awal tahun jer, ramai yang membuat azam baru.  Azam baru tahun 2015 bermaksud target yang kita ingin capai untuk tahun 2015 ini.  Azam bukanlah angan-angan kosong.  Bila kita telah berazam, cuba rancang dan capainya sebaik mungkin.  Salah satu azam yang tak patut di ketepikan adalah azan kewangan.

Pengurusan wang yang baik adalah amat penting untuk kesinambungan hidup yang baik untuk masa akan datang.  Azam tahun 2015 yang patut dipertimbangkan adalah:

1.  Pengagihan ppendapatan lebihan dan yang di luar jangka
  • Apabila anda pendapat pendapatan lebihan atau di luar jangkaan, pada tahun ini, anda patut mempertimbangkan untuk membahagi-bahagikan wang tersebut.  bahagikan ia kepada tiga bahagian.  Bahagian pertama adalah untuk membayar hutang, bahagian kedua untuk disimpan dan selebihnya barulah boleh dibelanjakan.