Wednesday 17 December 2014

Kisah anak ku hari ini

Anak ku Ain dah berumur 5 tahun.  Dah bersekolah tadika.  Sekarang ni cuti sekolah.  Dari awal cuti persekolahan hingga sekarang, aku membimbing anakku untuk mengulangkaji semua mata pelajarannya semasa di Tadika Kelas 5 tahun iaitu Iqra', Jawi, Matematik, Sains, English, Bahasa Malaysia serta membaca buku yang dipinjam dari Perpustakaan Awam dan yang dibeli dari kedai buku.

Hari ini aku membangunkan Ain sekitar jam 6.30 pagi.  Setelah mandi dan bersiap, aku mula mengajar Iqra', selepas itu, sekitar jam 7.30 pagi kami bersarapan bersama dan kemudian meneruskan pengajaran.  Setiap mata pelajaran, aku memberi anakku rehat selama 15 minit sebelum memulakan pelajaran lain.


Selepas solat Asar, aku menanggalkan roda tambahan basikal anakku dan kemudian aku membawanya ke Dewan Orang Ramai yang berada berdekatan dengan rumah.  Kawasan lapang dan keadaan permukaan tanah yang rata di sana memudahkannya untuk belajar menunggang basikal. Kami berada di dewan tersebut lebih kurang 30 minit sahaja.  Dia dah pandai sikit sikit...sekadar tiga ke empat kayuhan baru berhenti mengayuh.  Dia mengadu kepenatan dan mengajak ku balik.  Esok kami akan datang lagi ke dewan ini..itu janji ku pada Ain.


No comments: