Tuesday, 25 January 2011

Tips penjagaan mata

Mata yang kelihatan bengkak dan mempunyai lingkaran gelap seperti mata panda mengurangkan seri wajah dan menampakkan seperti diri anda tidak sihat.  Oleh itu penjagaan mata amtlah penting untuk keterampilan yang menarik.  Dibawah ini saya senaraikan langkah-langkah yang boleh diambil untuk mengatasi masalah tersebut.

1.  Bersihkan solekan mata
Sebelum tidur, pastikan solekan mata anda dibersihkan dengan sempurna.  Jika tidak dibersihkan, pori-pori kulit akan tersumbat.  Sebaiknya, bersihkan dengan menggunakan pembersih khusus atau susu pembersih kerana mata amat sensitif berbanding bahgian wajah yang lain.  Kemudian sapukan krim khas bagi merawat mata anda ketika tidur.



2.  Lindungi mata dari sinaran UV
Jika anda terdedah kepada matahari, pastikan anda menggunakan gel mata atau krim pelindung matahari sebelum keluar rumah.  Jika perlu gunakan payung atau kaca mata yang mempunyai penapis sinar UV.  Sinaran UV secara berlebihan boleh mempercepatkan kedutan kulit pada bahagian mata.

3.  Minum air masak 
Bagi mencegah kedutan mata, minum air masak dengan banyak terutamanya jika cuaca terlalu panas, anda terlalu banyak bergerak atau ketika anda berada di tempat berhawa dingin.  Kandungan air yang cukup boleh mencegah kulit dari menjadi kering dan cepat berkedut.

4.  Makan buah dan sayur
Kandungan mineral, vitamin serta serat dalam buah-buahan dan sayur-sayuran merupakan nutrien yang berguna untuk kecantikan mata.  Kandungan vitamin C dapat membantu pembentukan kalogen yang mampu menambah keanjalan kulit di sekeliling mata.

5.  Kebersihan tangan
bagi mengelakkan berlakunya iristasi pada mata, pastikan tangan anda bersih sebelum menyentuh mata.  Biarpun mata terasa gatal, jangan gosoknya terlalu kuat dan kerap.  Sebaiknya gunakan penyegar mata untuk mengatasi kegatalan tersebut.

6.  Kaedah tradisional
Letakkan potongan kentang, timun atau tomato pada mata anda sekurang-kurangnya selama 15 minit.  Ini akan melegakan mata anda yang kepenatan.

7.  Ais
Untuk melancarkan peredaran darah disekitar mata, sapukan ais batu di sekeliling mata anda.

9 comments:

cacing said...

mata cacing cantek tak.... *wink3!

aliza said...

owhh..boleh guna ais jugak rupenya.. :)

eMMe said...

saya tak cun sebab ade lebam kat bwh mata, huhuu...

yott said...

sy kalau x ckp tido mest mcm sembab kat bawh mata tu...dulu selalu guna timun...tp skrng sy spray dgn air minuman ecpi..x de masalah dah..

Cempakamelati said...

yott - oooo air acpi yg selalu kluar iklan tu ya..terima kasih berkongsi idea.

Cik TeN10 said...

nseb bek sy ni style yg malas make up..xyah susah2 nk tenyeh utk cuci muka sblm tdo..hihi

ohh sy mmg suka mkn sayur sejak dok kt jepun..sayur dia fresh dan sgt manis!..

kiz said...

kena jaga mata sbb dari mata turun ke hati...

MataHati @ MH said...

selalu letak hirisan timun jer kat mata..
rasa segar mata bila terasa kesejukan timun

idAti mALek said...

smua org ckp mata sy lesu,